Sover du godt?

Søvnproblemer

  • Uro
  • Tankemylder
  • Bekymringer
  • Smerter og ubehag i kroppen
  • Anspændthed

Det er nogle af de mest almindelige årsager til at have søvnproblemer.

Ifølge en rapport fra Psykiatrifonden har 400-500.000 danskere søvnproblemer. Det syntes jeg er virkelig højt, når man tænker på hvor vigtig søvnen er, for at holde vores krop i balance, restituere og have overskud i løbet af dagen.

Der kan være mange årsager til, at du ikke sover godt. Meget stress og pres i hverdagen, store omvæltninger og livs ændringer, smerter og ubehag, er nogle af de årsager som kan føre til, at det er svært at falde til ro og sove godt.

Når vi sover, sker der en masse processer i kroppen og i hjernen. Vi restituerer, det vil sige, at kroppen heler og reparerer det, som er nødvendigt. Efter en dag hvor du har været i gang, fysisk og mentalt, bruges søvnen som en pause, hvor kroppen og hjernen finder ro, lader op og forsøger at genoprette den indre balance.En god søvn er helt fundamentalt for vores fysiske, psykiske og emotionelle helbred.

Efter en god nats søvn skal man være klar til dagens gøremål og udfordringer. Hvis ikke du har fået en god nats søvn, enten fordi du bare ikke kan falde i søvn, vågner meget tidligt eller vågner mange gange i løbet af natten, får kroppen og hjernen ikke den nødvendige ro og hvile. Det betyder, at alle de ting du skal gøre og tage stilling til, bare bliver lidt (eller meget) sværere. De ting der måtte være vanskelige og udfordrende bliver endnu sværere, mere udfordrende og kræver mere af din energi. Det giver træthed, og gør at du føler dig udmattet i løbet af dagen. Dit humør påvirkes og det samme gør din koncentration.

De fleste af os har enkelte nætter eller kortere perioder, hvor vi ikke sover helt så godt som vi plejer. Det er en naturlig reaktion på, at der sker ting i vores liv og i kroppen, som gør at det ikke er helt så nemt at falde til ro. Hvis vi reagerer på det og finder tilbage til den gode søvn, er det helt okay. Det kan vi godt klare.

Men sker det ofte og over længere perioder, begynder det at påvirke vores fysiske helbred, vores humør og vores energi og overskud. En dårlig søvn over længere tid påvirker også dine smerter, dit immunforsvar, dine kognitive funktioner (hukommelse, indlæring m.m.) og dit følelsesliv. Det er derfor utrolig vigtigt, at du forholder dig til, hvorfor du ikke sover godt og søger hjælp, hvis ikke du selv kan rette op på det.

Hvad kan du selv gøre?

For det første er det vigtigt, at du prøver at finde ud af, hvad årsagen er. Er du meget stresset, har du måske brug for at skrue lidt ned. Har du oplevet store forandringer i dit liv, har du måske brug for at tale med nogen om det. Årsagerne er mange, og hvis du slet ikke ved hvad det kommer af, så kan du altid gå til din læge.

Mange eksperter anbefaler, at man holder sig til et nogenlunde fast sove-mønster. Altså at man går i seng på nogenlunde samme tid og står op på nogenlunde samme tid – også selvom man ikke har sovet godt. På den måde kommer du ud af en den onde spiral, hvis du har fået en dårlig søvnrytme.

Hvis du ikke kan sove efter ca en halv time, så stå op og lav noget andet for en kort stund, fx læse, høre lydbog m.m. Det skal ikke være noget med alt for meget lys, så mobil eller tv er ikke nødvendigvis en god ide. Efter 20-30 minutters tid prøver du at ligge dig til at sove igen. På den måde får du ikke kun dårlige oplevelser med at ligge i sengen og vende og dreje dig.

Du kan også tænke på, at det er godt at være aktiv i løbet af dagen, så kroppen er mere træt, når du skal sove. Så kan du bedre slappe af og falde til ro.

Er du meget anspændt i kroppen, kan du lave afspændingsøvelser, som hjælper kroppen til at slappe af.

Har du meget tankemylder eller mange bekymringer, kan afspænding eller fokus på åndedrættet hjælpe dig til at komme ned i kroppen og ud af hovedet.

Og de fleste af os ved også, at det er bedst ikke at kigge for meget på en skærm lige inden vi skal sove. Særligt ikke hvis der er meget lys på.

Find flere råd på Psykiatrifondens hjemmeside: https://www.psykiatrifonden.dk/det-mentale-motionscenter/soevn.aspx

Fysioterapeutisk behandling og søvnproblemer

Skyldes dine søvnproblemer uro, smerter, ubehag i kroppen, anspændthed, bekymringer og/eller tankemylder, så kan du muligvis have gavn af fysioterapeutisk behandling. Fysioterapeutisk behandling kan hjælpe dig til at komme ned i kroppen, slappe af og finde ro. Du kan hjælpes til at bedre dine smerter og anspændthed. Og du kan hjælpes til at have mere opmærksomhed på kroppen, så dine bekymring og tankemylderet ikke fylder så eget.

Jeg hjælper dig også med at blive klar over, hvad dine søvnproblemer skyldes, og hvad du selv kan gøre der hjemme.

Og husk så: din krops signaler og tilstand er et udtryk for dit helbred og din trivsel. Lyt til det!